Controle pensioenverleden nieuwe werknemer

Als u een nieuwe werknemer in dienst krijgt, is het belangrijk dat u uw werknemer in de juiste regeling aanmeldt. Zo krijgt uw werknemer het pensioen waarop hij recht heeft. Het is daarbij belangrijk dat u weet of uw werknemer al eerder heeft gewerkt in de uitzend- en/of detacheringsbranche. Dat kan via uw onderneming zijn, maar ook via een andere (vrijgestelde) werkgever. Of er kan sprake zijn van opvolgend werkgeverschap.

De nieuwe werknemer is op basis van de Cao verplicht het pensioenverleden door te geven. Het is mogelijk om het pensioenverleden van uw nieuwe werknemer bij StiPP te controleren. Hieronder vindt u een stappenplan voor de opvraag van het arbeidsverleden bij StiPP, dat u helpt om de werknemer in de juiste regeling aan te melden.

Stap 1: Vraag het pensioenverleden bij StiPP op
Mogelijkheid A: Uw werknemer vraagt zijn pensioenverleden op via Mijn StiPP Pensioen
  • Vraag aan uw werknemer om in te loggen op Mijn StiPP Pensioen.
  • Na het inloggen klikt uw werknemer op ‘Mijn Pensioen’
  • Daarna klikt uw werknemer op het tabblad ‘Periodes van opbouw’.
  • Uw werknemer kan dit pensioenoverzicht voor u uitprinten en aan u overhandigen.
Mogelijkheid B: De werkgever vraagt het pensioenverleden bij StiPP op

Vul het formulier ‘opvragen pensioenverleden’ in en stuur deze digitaal via de knop op het formulier naar ons op: Wilt u het pensioenverleden voor meerdere werknemers tegelijk opvragen?  
  • Download dan het bestand ‘Controle pensioenverleden
  • Vul in het bestand de volgende velden:
    - Uw klantnummer (deze vindt u rechtsboven in de brieven die u als werkgever van StiPP ontvangt)
    - Burgerservicenummer (BSN) en bijbehorende geboortedatum van de werknemer.
  • Stuur dit ingevulde bestand naar werkgever@stippensioen.nl
U ontvangt van ons daarna binnen 5 werkdagen via een beveiligde e-mail een overzicht van het pensioenverleden van de werknemers waarvoor u een verzoek heeft ingediend. 
Stap 2: Beoordeel het overzicht pensioenverleden
Graag leggen wij aan u uit wat u ziet op het overzicht van het pensioenverleden. En hoe u deze kunt beoordelen. Daarvoor hebben wij een document gemaakt met een aantal voorbeelden

Let op! Op het overzicht ziet u alleen de periodes waarin uw werknemer pensioen heeft opgebouwd bij StiPP. Dit kan u helpen om te bepalen in welke pensioenregeling (Basis of Plus) u de werknemer moet aanmelden. Maar daarnaast heeft u ook altijd nog extra informatie van uw werknemer nodig. Dit is de informatie die StiPP niet heeft, zoals de gewerkte weken per periode. Denk aan de volgende situaties waar u extra alert op kunt zijn bij de opvraag bij de werknemer:
  • Op het pensioenverleden vindt u alleen de aanlevering per periode. U blijft zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de juiste wekentelling.
  • Op het pensioenverleden van StiPP staat niet het pensioenverleden opgebouwd bij een vrijgestelde werkgever. De periodes bij de vrijgestelde werkgevers kunnen wel meetellen voor de pensioenopbouw bij StiPP.
  • Er kan ook sprake zijn van opvolgend werkgeverschap.

Vraag dus altijd goed na bij uw werknemer of hij nog ergens anders in de sector heeft gewerkt. Dan wel of er sprake is geweest van opvolgend werkgeverschap en hoeveel weken de werknemer daar werkzaam is geweest.

Meer informatie over hoe wij in 2024 hierop controleren vindt u in dit nieuwsbericht.

Stap 3: Meld uw nieuwe werknemer in de juiste regeling aan.
Pas de juiste regels voor terugkeren in de sector toe en meld uw nieuwe werknemer in de juiste regeling aan:

Uw werknemer bouwde hiervoor pensioen op in de Basisregeling

OF

 Uw werknemer bouwde hiervoor pensioen op in de Plusregeling