Correcties doorgeven

Vanaf 1 januari 2026 krijgt StiPP een nieuwe pensioenregeling. Klik hier en lees wat er dan verandert voor je administratie.

Heb je een fout gemaakt in je aanlevering? Of zie je in het verwerkingsverslag dat gegevens niet goed zijn verwerkt? Dan moet je de gegevens meestal opnieuw aanleveren.

Wat mag je corrigeren?

Gegevens uit 2024 of 2025
Je mag alle correcties doorgeven. Soms kunnen we een aanpassing niet verwerken. Bijvoorbeeld als de pensioengrondslag van de werknemer dan onder nul komt. In dat geval lees je in het verwerkingsverslag dat de correctie is afgekeurd.

Gegevens uit 2012 tot en met 2023
Je mag alleen aanpassen als de werknemer hierdoor meer pensioen opbouwt. Een aanpassing die ervoor zorgt dat een werknemer minder pensioen opbouwt, verwerken we niet.

Gegevens van vóór 2012
Voor gegevens van vóór 2012 gelden andere regels. Neem contact met ons op. Dan bespreken we samen de correctie.

Wil je een aanmelding voor de Basisregeling aanpassen naar de Plusregeling?

Heb jij jouw werknemer onterecht (te lang) aangemeld voor de Basisregeling? Dan vragen we je om dit te corrigeren en je werknemer aan te melden voor de Plusregeling. Je ontvangt dan een nieuwe premienota. Het terugdraaien van de aanmelding voor de Basisregeling lukt niet altijd. Soms is er geen kapitaal meer door waardeoverdracht of afkoop. Wij betalen dan geen premies voor de Basisregeling terug. Vanaf 1 januari 2025 passen we onder bepaalde voorwaarden een verrekenmethode toe. We betalen dan toch de premies voor de Basisregeling terug. Je moet dit zelf bij ons aanvragen. Hieronder lees je aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.

Voorwaarden voor de verrekenmethode

De verrekenmethode geldt alleen als je aan deze voorwaarden voldoet:
  1. Nieuw geval
    De verrekenmethode geldt voor nieuwe gevallen waarbij de werkgever na 1 januari 2025 aan StiPP verzoekt om toepassing van de verrekenmethode (of bezwaar maakt tegen het niet verwerken van de correcties voor de Basisregeling omdat de pensioenkapitalen zijn weggevloeid). Wij mogen de verrekenmethode niet toepassen als je als werkgever eerder al correcties had ingediend waarbij er geen pensioenkapitaal meer was.
     
  2. Tijdig
    Je kunt je aanvraag voor de verrekenmethode of je bezwaar bij ons indienen binnen 3 maanden nadat wij het verwerkingsverslag op het werkgeversportaal hebben geplaatst. Dit kan alleen als er in het verwerkingsverslag staat dat wij de correcties voor de Basisregeling niet meer kunnen verwerken, omdat er geen pensioenkapitaal meer is.

  3. Maximaal over 3 kalenderjaren terug
    De verrekenmethode geldt voor het huidige kalenderjaar (2025) en maximaal drie kalenderjaren terug.
    •    In 2025 gaat het om de jaren 2022, 2023 en 2024.
          Daarna schuift de periode steeds één jaar op.
    •    In 2026 gaat het om de jaren 2023, 2024 en 2025.

  4. Plusregeling tijdig aangeleverd
    Je levert de gegevens voor de Plusregeling uiterlijk binnen 3 maanden nadat je bezwaar hebt ingediend bij ons aan.

Een voorbeeld
Werkgever X meldde werknemer Y vanaf februari 2021 aan voor de Basisregeling van StiPP. Maar Y viel toen al onder de Plusregeling. De fout wordt pas ontdekt in januari 2025. De werkgever levert correcties aan.

Probleem
De werkgever ontvangt een verwerkingsverslag. Daaruit blijkt dat we de correcties niet kunnen verwerken omdat de pensioenkapitalen voor de Basisregeling van Y zijn overgedragen. Hierdoor kunnen wij de aanmelding voor de Basisregeling niet meer corrigeren via de standaardprocedure.

Oplossing via verrekenmethode
Omdat de fout pas in 2025 wordt ontdekt, kan X een beroep doen op de verrekenmethode van StiPP. De werkgever dient binnen 3 maanden na het verwerkingsverslag een verzoek in en levert binnen diezelfde termijn de juiste gegevens voor de Plusregeling aan.

Toepassing van de voorwaarden

  • Het betreft een nieuwe aanvraag: de correctie is pas in 2025 ingediend.
  • Het bezwaar is tijdig ingediend: binnen 3 maanden na het verwerkingsverslag.
  • De correctie gaat maximaal 3 kalenderjaren terug: 2022, 2023 en 2024 vallen binnen de termijn. 
  • De gegevens voor de Plusregeling zijn op tijd aangeleverd.

Wanneer verwerken we een correctie niet?

Een correctie keuren we af:

  • als het pensioenkapitaal van de werknemer negatief wordt.
  • als het pensioenkapitaal van de werknemer niet meer bij StiPP is, bijvoorbeeld omdat het is overgedragen naar een ander pensioenfonds of is afgekocht.

In beide gevallen zie je een foutmelding in het verwerkingsverslag.

Lever correcties op tijd aan

Stuur correcties zo snel mogelijk op. Zo voorkom je dat het pensioenkapitaal al is overgedragen naar een andere pensioenuitvoerder of is afgekocht.

Hoe lever je correcties aan?

Dat doe je op dezelfde manier als bij je loonaangifte: loon-in/loon-over. Meer uitleg hierover vind je in het handboek van de Belastingdienst.

Gebruik je een softwarepakket? Dan kun je daarmee meestal ook aanpassingen doorgeven. Neem contact op met je softwareleverancier als je vragen hebt of iets wilt aanpassen in het pakket.