Te laag of te hoog pensioen? Dit gebeurt er

We doen er alles aan om je pensioen goed te berekenen. Maar soms gaat er iets mis, bijvoorbeeld als we onjuiste gegevens ontvangen of als er gegevens ontbreken. Daardoor kan je pensioen te hoog of te laag zijn.

Als we een fout ontdekken, maken we een nieuwe berekening. Wat er daarna gebeurt, hangt af van jouw situatie:

Je pensioen is nog niet ingegaan
Ben je nog niet met pensioen en is er een fout gemaakt in de berekening van je pensioenkapitaal? Dan passen wij dit aan. Log in op Mijn StiPP Pensioen om je bijgewerkte kapitaal te zien. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt het kapitaal niet aangepast.
Je pensioen is al ingegaan en je hebt te weinig pensioen ontvangen
Ben je al met pensioen en blijkt uit onze berekening dat je te weinig hebt ontvangen? Dan verhogen we je pensioenuitkering direct. Het verschil met eerdere uitbetalingen ontvang je alsnog.

Voorbeeld
Je ontvangt € 50 per maand vanaf 1 januari. Op 1 juni blijkt dat dit eigenlijk € 55 per maand had moeten zijn. Vanaf 1 juni ontvang je € 55 per maand én we betalen eenmalig € 30 uit (zes maanden x € 5). 
Je pensioen is al ingegaan en je hebt te veel ontvangen
Ben je al met pensioen en blijkt uit onze berekening dat je te veel pensioen hebt ontvangen? Dan verlagen we je uitkering naar het juiste bedrag en nemen we persoonlijk contact met je op. 

Terugbetalen als je te veel hebt ontvangen
Normaal verrekenen we het te veel ontvangen bedrag met je toekomstige pensioenuitkeringen. Je ontvangt dan tijdelijk een lager pensioen. Wil je liever in één keer terugbetalen of een betalingsregeling afspreken? Dat kan.

Ontvang je geen uitkering meer? Bijvoorbeeld omdat het wezenpensioen is gestopt of je je pensioen in een keer hebt afgekocht? Dan vragen we je het te veel ontvangen bedrag terug te betalen.

Bijzondere situaties

Soms hoef je niet alles terug te betalen van het pensioen dat je te veel hebt ontvangen. We kijken dan naar jouw persoonlijke situatie.

Voorbeelden van bijzondere situaties:

  • Je wist niet dat je pensioen lager had moeten zijn. Je hebt hierdoor financiële afspraken gemaakt, zoals een hypotheek, die je met een lager pensioen niet kunt betalen.
  • Je hebt meer dan drie jaar verkeerde informatie van ons gekregen over je pensioen.
  • Je pensioen is meer dan een jaar geleden afgekocht.

Kun je niet rondkomen met je nieuwe pensioenbedrag? Dan kijken we of we de verlaging langzaam kunnen invoeren. Zo heb je tijd om financieel aan het lagere bedrag te wennen.

Wat kun je zelf doen?

Zorg dat je gegevens bij ons kloppen, zodat wij je pensioen goed kunnen berekenen. Controleer elk jaar op je pensioenoverzicht of je persoonlijke gegevens kloppen en wijzig je contactgegevens als dat nodig is. Dit doe je eenvoudig via Mijn StiPP Pensioen.

Controleer je gegevens in Mijn StiPP Pensioen