Nieuws

Het nieuwe inloggen: Vanaf 1 juli 2025 alleen nog met eHerkenning

Inloggen op Mijn Pensioenadministratie wordt nog veiliger. Vanaf 1 juli 2025 log je daarom in met eHerkenning.

Wat verandert er?

Vanaf 1 juli 2025 kun je niet meer inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord bij Mijn Pensioenadministratie. Je hebt dan eHerkenning nodig. Je kan eHerkenning aanvragen via de website van eHerkenning. Je hebt een eHerkenning nodig met betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3). Volg het stappenplan om eHerkenning aan te vragen.

Waarom gaat StiPP eHerkenning gebruiken?

Op 1 juli 2023 is de Wet Digitale Overheid (WDO) ingegaan. Met deze wet wordt inloggen bij de (semi)overheid, zoals pensioenfondsen, veiliger en betrouwbaarder. Inloggen via eHerkenning past beter bij de nieuwe wet. Daarom gaat StiPP dit inlogsysteem gebruiken.

Heb je vragen over het nieuwe inloggen? Lees hieronder de meest gestelde vragen:

Hoe lang kan ik nog inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord?
Tot 1 juli 2025 kan je nog inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord op Mijn Pensioenadministratie. Daarna heb je eHerkenning nodig. Het is belangrijk dat je ook na 1 juli kan inloggen bij Mijn Pensioenadministratie om je werknemersgegevens aan te leveren, facturen te zien en te betalen. Zorg er dus voor dat je snel eHerkenning aanvraagt.
Ik heb geen eHerkenning, waar vraag ik dit aan?
Je vraagt eHerkenning niet aan bij StiPP, maar bij een van de officiële leveranciers. Je vindt betrouwbare leveranciers in dit leveranciersoverzicht.

Meer informatie over hoe je eHerkenning aanvraagt, vind je op de website van eHerkenning. Gebruik het stappenplan om gemakkelijk eHerkenning aan te vragen.
Zijn er kosten verbonden aan eHerkenning?
Ja, het aanvragen van eHerkenning kost geld. De kosten verschillen per inlogmiddel en leverancier. Je vindt de verschillende leveranciers in dit leveranciersoverzicht.
Waarom kost eHerkenning geld?
Om het systeem veilig en betrouwbaar te houden is er geld nodig voor de ontwikkeling, beheer en uitgifte. De overheid heeft bepaald dat de leveranciers en de gebruikers van het systeem die kosten betalen.
Ik heb twee bedrijven, heb ik twee eHerkenningen nodig?
Nee dat is niet nodig. Je kunt aan één eHerkenning meerdere bedrijven koppelen. Je hoeft dus niet per bedrijf een aparte eHerkenning aan te vragen.
Ik maak gebruik van een administratiekantoor, moet ik wat doen?
Stuurt een administratiekantoor of een andere organisatie maandelijks jouw werknemersgegevens naar StiPP? Dan heeft het administratiekantoor een eHerkenning ketenmachtiging nodig én een machtiging in Mijn Pensioenadministratie.

Ketenmachtiging eHerkenning
Via eHerkenning regel je een ketenmachtiging. Met deze machtiging geef je het administratiekantoor toestemming om met hun eHerkenning gegevens voor jouw bedrijf aan te leveren. Vraag jouw administratiekantoor om het stappenplan ketenmachtiging aanvragen te volgen.

Machtiging in Mijn Pensioenadministratie
In Mijn Pensioenadministratie via 'Wijzig uw administratiekantoor' maak je een machtiging aan voor een administratiekantoor. Met deze machtiging wordt het administratiekantoor in het systeem van StiPP gezet. Lees hier meer over het aanmaken van een machtiging in Mijn Pensioenadministratie. 
Wij zijn een administratiekantoor, moet de werkgever ons opnieuw machtigen?
Als administratiekantoor heb je twee machtigingen nodig.

Machtiging in Mijn Pensioenadministratie
Als de werkgever je eerder al heeft gemachtigd in Mijn Pensioenadministratie, dan blijft die machtiging geldig.

Ketenmachtiging eHerkenning

Daarnaast heb je een ketenmachtiging eHerkenning nodig. Volg hiervoor het stappenplan ketenmachtiging aanvragen.
Ons administratiekantoor heeft al eHerkenning. Moeten wij voor StiPP een nieuwe eHerkenning aanvragen?
Nee, dat is niet nodig. Je kan in principe met de bestaande eHerkenning inloggen. Het is wel belangrijk dat jouw eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) heeft en dat je een ketenmachtiging hebt.
Kan een administratiekantoor PDO-bestanden voor meerdere werkgevers tegelijkertijd opsturen?

Nee dat kan helaas niet meer. Voor elke werkgever moet je apart inloggen om gegevens aan te leveren.


Terug naar nieuwsoverzicht