Nieuws

Vervolgbericht: controles pensioenverleden in 2024

In de afgelopen periode heeft StiPP meer duidelijkheid gegeven over de controles rondom het arbeidsverleden. In deze berichten vertelden wij dat uit onze controles bleek dat het arbeidsverleden niet altijd goed werd meegenomen bij de aanmelding van (nieuwe) werknemers. Hierdoor zijn werknemers onterecht in de wachttijd en/of in de verkeerde pensioenregeling geplaatst. We vertelden ook dat StiPP werkgevers kan helpen bij het plaatsen van werknemers in de juiste pensioenregeling. Dit doet StiPP door het pensioenverleden van (nieuwe) werknemers bij StiPP beschikbaar te stellen. Als werkgever kunt u hiervan gebruik maken. Hoe u deze pensioenverledens aanvraagt en beoordeelt, hebben wij uitgelegd in een tweetal stappenplannen .

Waarom controleren wij de aanlevering van pensioengegevens?
StiPP voert de pensioenregeling uit die door cao-partijen in de flexbranche is afgesproken. Aan de hand van deze afspraken dragen werkgevers, werknemers én StiPP er zorg voor dat werknemers het pensioen krijgen waar zij recht op hebben. StiPP gaat er in beginsel van uit dat u als werkgever StiPP de informatie levert die leidt tot het juiste pensioen. Uit de praktijk blijkt dat de aanlevering niet in alle gevallen juist of volledig is. Daarom controleert StiPP risico-gebaseerd de aanleveringen. Dit geldt ook voor de controle op het feit of uw werknemers in de juiste pensioenregeling zijn aangemeld.

Hoe controleren wij het arbeidsverleden?
Wij controleren risico-gebaseerd en steekproefsgewijs of werknemers in de (juiste) pensioenregeling deelnemen. Wij voeren deze controles in 2024 uit over het boekjaar 2023. Vanaf medio 2024 zullen we hierbij ook de eerste aanleveringen over 2024 betrekken. Om uw werknemer in de juiste regeling aan te melden, heeft u het arbeidsverleden van uw werknemer nodig. U vraagt dit arbeidsverleden op bij uw (nieuwe) werknemer. U kunt het pensioenverleden (ook) bij ons opvragen.

Wat controleren wij in 2024? En wat niet?
In 2024 controleert StiPP de terugvalregels. Hieruit kunnen drie afwijkingen komen:

  1. Deelnemer onterecht terug in referteperiode na deelname Basisregeling
  2. Deelnemer onterecht terug in referteperiode na deelname Plusregeling
  3. Deelnemer onterecht niet opnieuw aangemeld in Plusregeling

Bij StiPP worden gegevens per periode aangeleverd. StiPP kent van deelnemers niet het aantal gewerkte weken per periode. Voor de overgang van de basisregeling naar de plusregeling (reglementair na 52 gewerkte weken) gaat StiPP daarom uit van de aanlevering door de werkgever. Hierop vinden in 2024 geen structurele aanvullende controles door StiPP plaats. Meldingen die bij StiPP binnenkomen worden wel altijd in behandeling genomen en onderzocht. Dit geldt ook voor meldingen over het arbeidsverleden of de wekentelling.

StiPP controleert ook op andere onderdelen van de pensioenregeling, zoals de opgave van het pensioengevend salaris. Waar controleert StiPP nog meer op? Klik hier.

Eerst mogelijkheid tot corrigeren, daarna pas maatregelen
Vinden wij bij de controles pensioenverleden over boekjaar 2023 (en daarna) afwijkingen? Dan krijgt u eerst de mogelijkheid om de gegevens te corrigeren, zonder verdere maatregelen, zoals ambtshalve nota’s of boetes. Levert u geen correcties aan? Dan kan het zijn dat er later wel aanvullende looncontroles volgen door de Stichting Naleving Cao Uitzendkrachten (SNCU). Als er dan afwijkingen worden gevonden, dan brengt dit wel kosten voor u met zich mee.

Vragen? Wij helpen u graag
Heeft u vragen over het aanleveren van de gegevens van uw werknemers? Wij helpen u graag. Hieronder vindt u een overzicht van informatie die wij al op onze website hebben gepubliceerd. U kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen via mail, chat of telefoon.   

Terug naar nieuwsoverzicht